donderdag 25 januari:20.15 u.

't Fabriek

  • Prijs: €10
Tickets
Lezing

Hajo Beeckman

Onze mobiliteit in 2040: comfortabeler maar ook duurder

Hajo wandelt samen met jullie doorheen de belangrijkste evoluties die er in de volgende twee decennia aan komen en gaat dieper in op maatregelen die onze mobiliteit beheersbaar en duurzaam moeten maken. Want ja, dat moet door de klimaatdoelstellingen van Europa.

Heeft het gebruik van de auto in Vlaanderen zijn piek bereikt? Heeft de coronacrisis ons verplaatsingsgedrag veranderd? Wat is de invloed van het telewerk en de flexibilisering van de arbeidsmarkt op pendelverplaatsingen, en van het veranderende mobiliteitsgedrag van actieve ouderen en de jongeren? Slaagt de overheid er met de zogenoemde bouwshift in om de huidige overconsumptie in onze mobiliteit terug te dringen? Is de zelfrijdende auto een zegen of brengt die technologie nieuwe problemen met zich mee? En in welke mate kunnen de Europese klimaatdoestellingen ons écht dwingen om minder auto te rijden en te vliegen?. En zo ja, hoeveel gaat ons dan kosten?

In deze lezing houdt Hajo in detail een hele reeks maatregelen waarmee beleidsmakers onze verkeersknoop willen oplossen, tegen het licht. Welke ideeën werken écht en welke minder? Het doel van deze lezing is om de luisteraar, liefst in de vorm van vraag en antwoord, inzicht te geven in de soms technische maar wondere wereld van de mobiliteit.

Aangename spreker

Hajo Beeckman was een zeer aangename spreker. Ook voor en na de spreekbeurt was hij zeer toegankelijk en sprak hij met veel van onze leden.
Hendrik Staels

Over Hajo Beeckman

Het verkeer in België zit vaak in de knoop. Jouw dagelijkse gids door de files op de Vlaamse wegen is VRT-verkeersanker Hajo Beeckman. Vanuit een bevoorrechte positie volgt hij bij VRT NWS ook de laatste trends in mobiliteit. De coronacrisis zorgt momenteel voor minder druk op het vervoersysteem maar vanaf 2022 zullen we ons weer meer verplaatsen. En dat gaat botsen met de Europese klimaatdoelstellingen, die ons in de volgende jaren zullen verplichten om minder te rijden en te reizen, dichter bij elkaar te wonen en vaker de fiets te gebruiken.

Hajo kijkt in zijn lezingen met een kritische blik naar de stroom van voorstellen en analyses waarmee beleidsmakers en analisten in het licht van die recente uitdagingen de verkeersknoop willen ontwarren. Wat werkt er? En wie verkoopt er onzin? In een vaak emotioneel en gepolariseerd debat zoekt hij naar rationele oplossingen.

Hajo studeerde politieke wetenschappen, ruimtelijke planning en verkeerskunde in Gent en werkte daarna als onderzoeker bij de universiteiten van Leuven en Gent. Vanaf 2001 zette hij mee zijn schouders onder de uitbouw van het toen nog prille Vlaams Verkeerscentrum. Vanaf 2008 werd hij er ook woordvoerder. In 2015 maakte Hajo de overstap naar de VRT. Daar werkt hij voor de verkeersredactie en de nieuwsdienst. In 2018 werd hij voor zijn uitmuntende taalgebruik bekroond met de Grote Prijs Jan Wauters.